Lakás és Gyermekotthonok

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Gyermekvédelmi Központ és Terület Gyermekvédelmi Szakszolgálat

Kurityán Különleges Lakásotthonok

  

 

 Szakmai egység vezető:  Reményi Gábor
 Telefonszám:  06-20/3115-268
 Cím:   3532 Kurityán, Kossuth út 130.
 Telefonszám:   06-48/800-655
 E-mail:   Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
   
 Bóbita Különleges Lakásotthon  3732 Kurityán, Kossuth utca 130
   
 Fészek Különleges Lakásotthon  3732 Kurityán, Kossuth utca 130
   
 Napraforgó Különleges Lakásotthon  3732 Kurityán, Petőfi utca 84.
   
 Nefelejcs Különleges Lakásotthon 3732 Kurityán, Iskola utca 33.
   

 Férőhely száma: 34 fő

    Kurityán község hazánk északkeleti részén a Borsodi medencében az Aggteleki Nemzeti Parktól 10 km-re található. A település földrajzi elhelyezkedését tekintve az ellátás szempontjából jó infrastrukturális feltételekkel rendelkezik. Helyben van lehetőségünk több szolgáltatás igénybe vételére, mivel a falu rendelkezik egészségügyi intézménnyel, - amiben házi orvosi, fogorvosi és védőnői szolgálat működik,- óvodával, két általános iskolával, postával, több élelmiszer üzlettel, sportpályával, könyvtárral. Az általános iskolák közül az egyik eltérő tantervű általános iskola, ahol biztosított különleges szükségletű gyermekeink gyógypedagógiai oktatása, foglakoztatása. Az iskola épületében előkészítő szakiskolai képzés is működik, mely segítségünkre van a szakma választás előkészítésében.

 Kazincbarcika, Sajószentpéter, Miskolc, Edelény városok közelsége jó lehetőségeket biztosít a gyermekek továbbtanulására, szakképzésére, valamint szakirányú egészségügyi ellátására. Kedvezően hat más ellátási szükségleteikre, kulturális sportolási és szórakozási lehetőségeikre egyaránt.

 A településen az értelmi fogyatékos gyermekekről való gondoskodás 40 éves múltra tekint vissza. Az első intézmény,- Kisegítő Iskola és Nevelőotthon néven - mint közös igazgatású gyógypedagógiai intézmény, 1974. október 1.-én kezdte meg működését, az itt található kastélyban és a hozzá tartozó épületekben. Feladata, az enyhe fokban értelmi fogyatékos gyerekek oktatása, az állami gondozott gyerekek ellátása, nevelése, valamint az iskola nem állami gondozott tanulói számára kollégiumi férőhely biztosítása volt. A nevelőotthoni részben a tanév ideje alatt együtt laktak az állami gondozott gyerekek családban élő gyerekekkel. Az intézmény neve az évek folyamán sokszor változott. A névváltozások a feladat ellátásában és szerkezetében nem igazán jelentettek átalakítást. Az első jelentős változás a 1997. évi gyermekvédelmi törvény megjelenését követően 2002-ben következett be. Ekkor a „Gyermekotthon” már nemcsak névként szerepelt az intézmény nevében, mert a faluban egy családi ház vásárlása és átalakítása után megnyitottuk az első lakásotthonunkat. Ezzel elkezdődött az intézmény, jogszabályi követelményeknek és a korszerű gyermekvédelmi szemléletnek megfelelő szerkezet átalakítása.

 Az intézmény területén lévő épület belső átalakítását követően 2003-ban beindítottuk a második lakásotthont. Ezt követő évben még egy családi házat vásároltunk, és az előbb említett épületben még egy lakásotthont alakítottunk ki. A négy lakásotthon kialakításával és megnyitásával a gyermekotthoni részleg szerkezet átalakítása befejeződött, így alkalmassá vált 34 gyermek és fiatal felnőtt családias körülmények között történő gondozására, nevelésére.

 A lakásotthonokban a nevelési gondozási feladatokat – a 15/1998. NM rendeletben meghatározott végzettséggel és szakképzetséggel rendelkező – az alábbi beosztású személyek végzik.

  • 1 fő lakásotthon vezető - nevelő
  • 1 fő gyermekvédelmi asszisztens
  • 3 fő gyermekfelügyelő

 Segítő munkatársak:

  • 1 fő szakmai vezető
  • 1 fő fejlesztőpedagógus
  • 1 fő pszichológus
  • 1 fő gyermekvédelmi gyám
  • 1 fő gyermekvédelmi ügyintéző
  • 1 fő gépkocsivezető/karbantartó

 A nevelésbe vett gyermekek hozzátartozóival való kapcsolattartást a gyermekvédelmi gyám, a Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója, valamint a lakásotthon dolgozói segítik. A nevelésbe vett gyermek esetében az elsődleges céljuk, hogy elősegítsék a gyermek visszatérését családjába. A szülők kapcsolattartása nagyon változó, inkább az jellemző, hogy nincsenek benne a gyermekek életében és nem élnek a kapcsolattartás lehetőségével.

 Alapvető céljaink:

  • A szabadidő hasznos, kulturált eltöltése változatos, élmény dús, szórakoztató programok biztosítása.
  • A kikapcsolódás, regenerálódás, feltöltődés biztosítása
  • Szocializáció erősítése, kommunikációs képességek fejlesztése
  • Közösségi szellem fejlesztése.
  • Kölcsönös segítségnyújtás.
  • Egészséges versenyszellem kialakítás.
  • Megfigyelési képességek fejlesztése idegen környezetben.
  • Kötelességtudat fejlesztése.
  • Kitartás fejlesztése.
  • Együttműködési készség fejlesztése.
  • Szabályok elfogadásának és betartásának fejlesztése.
  • Kommunikáció fejlesztése.
  • A másság elfogadásának fejlesztése.

 A gyerekek iskolaidőben egy átlagos gyermek átlagos napirendjével rendelkeznek, reggel ébresztő, tisztálkodás, közös reggeli, majd kis rendrakás után, iskolába készülődnek és indulnak. Iskola után megérkeznek, pihennek, majd ebéd után kis rendrakás, és jöhet a tanulás. Ezt követően pihenés, szabad program, kreatív tevékenységek, vacsora és tisztálkodások, este egy kis közös filmezés, tévézés, netezés és pihenés. A hétvége a regenerálódásé. Sok-sok szabadidővel, pihenéssel, a szokásos higiéniai és takarítási feladatok mellett.

 Nagyszerű érzés pozitív közegbe érkezni és jó érzés tudni, hogy az emberség jelen van a területen és minden nap képesek vagyunk adni és egy kis pozitívumot csempészni a hétköznapokba.